Jobbskuggning i Danmark
Camilla Simonsson och Liselotte Flodman från Utvecklingsenheten har besökt Tingbjerg Skole & Fritid i Köpenhamn för att jobbskugga och få nya perspektiv på skolutveckling. De mötte en skola som, trots sociala utmaningar, präglas av samverkan, höga förväntningar och ett tvålärarsystem som stärker undervisningen. Besöket gav värdefulla insikter att ta med hem till Eskilstuna.
%20(1).webp)
Den 8–10 oktober reste vi till Danmark för att jobbskugga verksamheten vid Tingbjerg Skole & Fritid. Syftet var att få en djupare förståelse för hur den danska skolan är organiserad, vilka metoder som används och vilka faktorer som ligger bakom deras framgångar. Det blev tre intensiva dagar fyllda av insikter, samtal och reflektioner.
Mötet med Tingbjerg Skole & fritid
Tingbjerg Skole ligger i ett område som länge har brottats med sociala utmaningar. Ändå präglas skolan av en tydlig målmedvetenhet och en stark vilja att lyfta eleverna akademiskt och socialt. En av de första sakerna vi lade märke till var hur skolan är en integrerad del av samhället. Det finns ett samspel där socialtjänsten, skolan och fritidsaktiviteter arbetar tätt tillsammans för att skapa en helhet kring elevernas utveckling.
En annan skolorganisation
I Danmark har eleverna kortare skoldagar. Det möjliggör omfördelning av resurser till tvålärarsystem, där två pedagoger arbetar tillsammans i klassrummet. Den här modellen möjliggör mer individanpassad undervisning och skapar en tryggare lärmiljö. En annan avgörande skillnad är skolans samverkan med socialtjänsten, som är en aktiv del av skolans arbete. Genom att ha socialarbetare på plats kan insatser sättas in tidigt, vilket ger bättre stöd till elever som riskerar att hamna i utanförskap.
Framgångsfaktorer vi observerade
Under besöket identifierade vi flera faktorer som bidrar till skolans framgång:
- Rektorns starka roll – Skolledningen har en aktiv och synlig roll i skolans utveckling. Rektorn är engagerad i både det pedagogiska arbetet och den offentliga debatten, vilket skapar en stark och tydlig riktning för skolan.
- Höga förväntningar på alla elever – Det finns en tydlig kultur där eleverna förväntas lyckas, och detta genomsyrar både undervisning och skolledningens förhållningssätt.
- En samhällsinsats mot segregation – Skolan är en del av en större strategi för att minska segregation. Exempelvis används ”gåbussar” där elever går tillsammans till skolan för att förbättra närvaro och skapa gemenskap.
- Språkets betydelse – På Tingbjerg Skole är danska språket i fokus, och all personal förväntas tala felfri danska. Språket ses som en nyckel till att klara sig i skolan och samhället.
- Strukturerade insatser för att öka närvaron – Skolan arbetar aktivt med närvarouppföljning, där insatser sätts in direkt vid upprepad frånvaro.
- Eftermiddagsaktiviteter som en nyckel – En central del av skolans strategi är att erbjuda meningsfulla aktiviteter efter skoldagen, vilket stärker elevernas motivation och samhörighet.
Vad kan vi ta med oss till Eskilstuna?
Att se en annan skolkultur ger perspektiv på vad vi gör bra, men också vad vi kan utveckla. Besöket i Danmark väckte flera tankar:
- Hur kan vi skapa en ännu närmare samverkan mellan skola och socialtjänst?
- Är tvålärarsystem något vi kan pröva i större utsträckning?
- Hur kan vi bli bättre på att sätta höga förväntningar på alla elever?
- Finns det kreativa sätt att arbeta med skolnärvaro och inkludering?
- Hur kan vi utveckla eftermiddagsaktiviteter som en del av skolan?
Att jobbskugga i Danmark gav oss nya perspektiv och inspiration. Nu återstår frågan hur vi kan omsätta dessa insikter i vår egen skolutveckling i Eskilstuna.