Eskilstuna kommun

Emma Leifler, universitetslektor vid Göteborgs universitet, forskar om inkludering och undervisning för elever i behov av stöd. I den här utbildningen delar hon med sig av sin kunskap i fyra filmer som tillsammans med stödmaterial och förslag på upplägg bildar grunden för arbetet.

lärare tillsammans runt en tvskärm.  AI-genererad bild.

Inloggning

För att få inloggning till filmerna kontakta din skolledare.

Emma Leifler är universitetslektor vid Göteborgs universitet och forskar om inkludering och didaktik för elever i behov av stöd. Hon disputerade 2022 med en avhandling om utbildning för elever med NPF och studerar nu hur undervisning kan göras mer tillgänglig och hur skolor kan organisera stödundervisning.

Den här utbildningen baseras på fyra filmer av och med Emma Leifler och presenteras i fyra olika moduler kompletterat med stödmaterial och förslag på upplägg. Filmerna finns tillgängliga i 365 dagar efter första inloggningen.

Övergripande upplägg för modulerna

Inledning till modulerna

Det här materialet är en stödstruktur. Skolor och arbetslag kan använda det utifrån sina behov och förutsättningar.

Modulerna kan genomföras i sin helhet eller delvis, i den ordning som passar verksamheten bäst.

Syftet är att skapa reflektion, utveckling och konkreta förändringar i undervisning och lärmiljö.

Vid starten av varje modul, introducera varför ni gör detta och hur ni kan arbeta med modulen. Koppla innehållet till skolans utveckling och lärarnas vardag.

Reflektionsfrågor att ha med sig under respektive modul

  • Vad fungerar redan idag?
  • Vad vill vi utveckla vidare?
  • Hur kan vi koppla detta till vår egen undervisning och skolmiljö?

Modulernas genomförande

  • Se filmen – antingen i sin helhet eller i delar med pauser.
  • Diskutera och reflektera – anpassat efter verksamhetens behov.
  • Testa praktiska övningar
  • Dela goda exempel inom arbetslaget eller på hela skolan.

Sammanfattning och avstämning efter alla moduler

  • Vad har vi lärt oss?
  • Vilka förändringar har vi redan testat?
  • Vad behöver vi arbeta vidare med?

Samla goda exempel

  • Dela erfarenheter och tips.
  • Skapa en idébank för fortsatt arbete.

Identifiera nästa steg

  • Vilka konkreta åtgärder ska vi implementera?
  • Hur följer vi upp utvecklingen?

Viktigt: Detta är en pågående process – varje skola anpassar takt och upplägg.

Stödmaterial

Skriv gärna ut denna folder som stödmaterial när ni arbetar med modulerna. Den ger en inblick i och förförståelse för innehållet i varje modul. Fyll i din epost så kommer foldern strax i din inkorg.

Bild på tre foldrar med rubriken Tillgänglig lärmiljö för elever med NPF.

Uppdaterad: 23 april 2025