Eskilstuna kommun

Kom igång med AI i 7-9

I årskurs 7-9 kan vi använda generativ AI för att effektivisera vårt arbete som lärare.

Bild på arbetsplats med böcker, kaffekopp, anteckningsbok och dator. På datorn står texten 7-9.

Att ge en instruktion till AI brukar kallas för att prompta. Som man frågar får man svar brukar man säga, och det gäller även för AI. Ju tydligare du är i din prompt, desto bättre blir svaren. Det kan dock låta krångligare än vad det är. Om du inte får bra svar direkt kan du ställa följdfrågor och ge fler instruktioner tills du blir nöjd.

Som pedagog är du expert på att förklara saker. Varje dag möter du utmaningen att förmedla komplexa koncept till elever med olika bakgrunder och förkunskaper. Du vet att tydlighet är nyckeln till förståelse. När du interagerar med en chattbot är situationen faktiskt inte så olik. Precis som med en elev behöver du vara tydlig, specifik och strukturerad i din kommunikation för att få bästa möjliga resultat. Din pedagogiska erfarenhet ger dig en fördel i att formulera effektiva prompter.

I rutan nedan kan du lära dig mer om hur man promptar.

När du använder AI för att få stöd i din undervisning kan du följa dessa steg för att skriva en tydlig och effektiv prompt.

Steg 1: Definiera din roll och ditt syfte

Börja med att tala om för AI vad du vill ha hjälp med och vilken roll AI ska inta. Detta hjälper AI att förstå sammanhanget bättre.

Exempel:

  • "Ge mig en uppgift i NO." (För otydligt)
  • "Du är en ämnesexpert i fysik. Jag undervisar i årskurs 8 och vill ha en laborationsuppgift där eleverna får undersöka hur friktion påverkar rörelse på olika underlag."

Steg 2: Ange målgruppen och kontexten

Beskriv vem undervisningen är för, till exempel vilken årskurs eller vilka elever som ska arbeta med uppgiften.

Exempel:

  • "Jag undervisar i årskurs 9 och vill att mina elever ska analysera orsaker till andra världskriget och koppla det till dagens internationella konflikter."
  • "Mina elever i årskurs 7 har svårt att förstå negativa tal. Jag behöver en konkret övning där de får använda praktiska exempel för att räkna med negativa tal i vardagliga sammanhang."

Steg 3: Beskriv vad du vill ha konkret

Skriv tydligt vilken typ av svar du förväntar dig. Vill du ha en lista? En steg-för-steg-instruktion? Ett färdigt lektionsupplägg?

Exempel:

  • "Ge mig tre laborationsuppgifter där elever i årskurs 8 får undersöka olika metoder för att separera ämnen i en blandning."
  • "Jag vill ha en steg-för-steg-instruktion för hur elever i årskurs 9 kan arbeta med bildanalys av propagandaaffischer från 1900-talet."

Steg 4: Lägg till eventuella önskemål om anpassning

Om du har särskilda önskemål, till exempel att lekarna ska vara enkla, kräva få material eller vara möjliga att genomföra utomhus, kan du specificera det.

Exempel:

  • "Övningarna ska kunna genomföras utan att eleverna behöver använda datorer."
  • "Laborationerna ska kunna göras med enkel utrustning som finns i ett vanligt NO-klassrum."

Steg 5: Testa och justera

Om svaret du får inte är helt rätt, justera din prompt genom att lägga till mer information. AI kan också förbättra sitt svar om du ber om det.

Exempel:

  • "Kan du ge fler exempel som fungerar i en stor klass?"
  • "Gör övningen mer elevaktiv och minska lärarens genomgångstid."

Exempel på en fullständig prompt

"Du är en expert på samhällskunskap. Jag undervisar i årskurs 9 och vill att mina elever ska få en debattövning om demokrati och diktatur. Ge mig tre olika upplägg där eleverna får ta ställning, argumentera och analysera fördelar och nackdelar med olika styrelseskick. Viktigt att övningarna är öppna utan tak. Ge förslag på visuella stödstrukturer. Övningarna ska passa både tysta och pratglada elever och behöver innehålla någon slags individuell reflektion."

Skärmklipp från Google Gemini.

Prova gärna att kopiera prompten och klistra in den i Google Gemini så får du se vilket svar du får.

10 sätt att använda AI som pedagog i årskurs 7–9

1. AI som en reflekterande didaktisk vän

AI kan fungera som en didaktisk samtalspartner för att utveckla dina tankar om undervisning, lektionsdesign och elevengagemang.

Användning: Be AI att ställa frågor som får dig att reflektera över din undervisning, föreslå alternativa arbetssätt eller analysera hur olika undervisningsstrategier påverkar elevernas lärande. Eller lägg in en lektionsplanering och be AI att föreslå förbättringar, fler elevaktiva moment eller hur undervisningen kan kopplas till ämnesövergripande arbete.

2. Strukturera innehåll till en presentation från färdigt material

AI kan hjälpa dig att sammanfatta och organisera information så att den blir tydlig och pedagogiskt strukturerad.

Användning: Lägg in en text, en lektionsplanering eller anteckningar och be AI att generera en punktlista som du kan använda i en PowerPoint, Google Presentation eller liknande. Du kan också be AI att prioritera innehållet utifrån centrala begrepp eller elevens förståelsenivå.

3. Planera för aktiv läsning av ämnestext

AI kan generera frågor och övningar för att stärka elevernas läsförståelse och koppla det till ämnesinnehåll. AI:n är insatt i vad lässtrategier är och kan hjälpa dig att utforma uppgifter utifrån olika läsförståelsestrategier.

Användning: Be AI att skapa frågor på olika nivåer till en faktatext i NO eller SO, generera uppgifter för att träna på att hitta budskap i skönlitterära texter eller skapa samtalskort för boksamtal.

4. Få förslag på kooperativa strukturer som passar din undervisning

AI kan föreslå hur du kan använda samarbetsstrukturer för att öka interaktion och lärande i klassrummet.

Användning: Beskriv din planerade undervisning och be AI att ge exempel på kooperativa strukturer som passar, exempelvis EPA, inre-yttre cirkel eller strukturerade diskussionsgrupper.

5. Generera elevexempel på olika nivåer

AI kan skapa exempel på elevsvar i olika kvalitetsnivåer så att elever kan analysera och diskutera vad som gör en uppgift väl genomförd.

Användning: Lägg in en uppgiftsformulering och be AI att generera tre olika elevsvar på exempelvis en analysuppgift i svenska eller en problemlösning i matematik. Använd dem för att låta eleverna diskutera kvalitetsskillnader och bedömningskriterier.

6. Skriva tydliga instruktioner i steg-för-steg eller som checklistor

AI kan hjälpa dig att formulera tydliga arbetsbeskrivningar som gör det enklare för elever att förstå och genomföra en uppgift.

Användning: Be AI att skriva en tydlig steg-för-steg-instruktion för en laboration i NO, en argumenterande text i svenska eller en historisk analys i SO. Du kan också be om en checklista som hjälper eleverna att följa upp sitt eget arbete.

7. Formulera lärandemål och skapa exit tickets

AI kan hjälpa dig att tydliggöra målen för en lektion och föreslå frågor som fångar upp vad eleverna lärt sig.

Användning: Be AI att formulera tydliga lärandemål utifrån ämnets centrala innehåll och ge exempel på exit tickets som hjälper dig att utvärdera elevernas förståelse.

8. Skapa riktigt bra provfrågor

AI kan hjälpa dig att formulera provfrågor som testar olika typer av kunskap, från fakta till analys och syntes.

Användning: Beskriv vad du vill att provet ska testa och be AI att generera öppna frågor, flervalsfrågor eller källkritiska uppgifter. Du kan också be AI att ge exempel på frågor som stöttar elevernas metakognition, exempelvis "Vad var svårast med den här uppgiften?"

9. Skapa stödstrukturer, exempelvis bildstöd

AI kan hjälpa till att skapa material som stöttar elevers lärande genom tydliga instruktioner och visuella stödstrukturer. AI kan också hjälpa till att justera uppgifter och undervisningsmoment så att de blir mer inkluderande och anpassade efter olika elever.

Användning: Be AI att generera mallar för textstruktur i svenska, bildstöd till NO-begrepp eller checklistor för att hjälpa elever att följa en arbetsgång i SO.

10. Generera ämnesövergripande upplägg

AI kan hjälpa dig att skapa undervisningsmoment som knyter samman flera ämnen och gör lärandet mer sammanhängande.

Användning: Be AI att föreslå hur du kan koppla ett tema i historia till en uppgift i svenska eller hur en laboration i kemi kan användas för att diskutera hållbar utveckling i geografi. AI kan också ge idéer på gemensamma projekt mellan olika ämnen.

Uppdaterad: 22 april 2025