Eskilstuna kommun

Kom igång med AI i F-3

I årskurs F-3 kan vi använda generativ AI för att effektivisera vårt arbete som lärare.

Bild på arbetsplats med böcker, kaffekopp, anteckningsbok och dator. På datorn står texten F-3.

Att ge en instruktion till AI brukar kallas för att prompta. Som man frågar får man svar brukar man säga, och det gäller även för AI. Ju tydligare du är i din prompt, desto bättre blir svaren. Det kan dock låta krångligare än vad det är. Om du inte får bra svar direkt kan du ställa följdfrågor och ge fler instruktioner tills du blir nöjd.

Som pedagog är du expert på att förklara saker. Varje dag möter du utmaningen att förmedla komplexa koncept till elever med olika bakgrunder och förkunskaper. Du vet att tydlighet är nyckeln till förståelse. När du interagerar med en chattbot är situationen faktiskt inte så olik. Precis som med en elev behöver du vara tydlig, specifik och strukturerad i din kommunikation för att få bästa möjliga resultat. Din pedagogiska erfarenhet ger dig en fördel i att formulera effektiva prompter.

I rutan nedan kan du lära dig mer om hur man promptar.

När du använder AI för att få stöd i din undervisning kan du följa dessa steg för att skriva en tydlig och effektiv prompt.

Steg 1: Definiera din roll och ditt syfte

Börja med att tala om för AI vad du vill ha hjälp med och vilken roll AI ska inta. Detta hjälper AI att förstå sammanhanget bättre.

Exempel:

  • "Ge mig en lek." (För otydligt)
  • "Du är en språkexpert inom tidig läs- och skrivutveckling. Jag undervisar elever i förskoleklass och vill ha en lek som tränar fonologisk medvetenhet."

Steg 2: Ange målgruppen och kontexten

Beskriv vem undervisningen är för, till exempel vilken årskurs eller vilka elever som ska arbeta med uppgiften.

Exempel:

  • "Jag undervisar i årskurs 2 och vill att mina elever ska träna på rimord på ett lekfullt sätt."
  • "Mina elever i förskoleklass har lärt sig några få bokstavsljud och behöver öva på att höra och identifiera ljud i ord."

Steg 3: Beskriv vad du vill ha konkret

Skriv tydligt vilken typ av svar du förväntar dig. Vill du ha en lista? En steg-för-steg-instruktion? Ett färdigt lektionsupplägg?

Exempel:

  • "Ge mig fem lekar som tränar fonologisk medvetenhet, där varje lek beskrivs i steg."
  • "Jag vill ha tre nivåanpassade aktiviteter för att differentiera min lektion i matematik. Beskriv varje aktivitet kortfattat."

Steg 4: Lägg till eventuella önskemål om anpassning

Om du har särskilda önskemål, till exempel att lekarna ska vara enkla, kräva få material eller vara möjliga att genomföra utomhus, kan du specificera det.

Exempel:

  • "Lekarna ska vara enkla att genomföra i klassrummet och inte kräva extra material."
  • "Ge mig övningar som fungerar både inomhus och utomhus."

Steg 5: Testa och justera

Om svaret du får inte är helt rätt, justera din prompt genom att lägga till mer information. AI kan också förbättra sitt svar om du ber om det.

Exempel:

  • "Kan du ge fler exempel som fungerar i en större grupp?"
  • "Förenkla instruktionerna så att även yngre barn kan förstå."

Exempel på en fullständig prompt

"Du är en expert på tidig läsinlärning. Jag undervisar elever i förskoleklass som har lärt sig några få bokstavsljud. Jag behöver fem språklekar som hjälper dem att utveckla sin fonologiska medvetenhet. Beskriv varje lek i steg och ge exempel på ljud att använda. Lekarna ska vara enkla att genomföra i klassrummet och kräva minimalt med material."

Skärmklipp från Google Gemini. Texten på bilden visar en prompt och ett resultat av prompten.

Prova gärna att kopiera prompten och klistra in den i Google Gemini så får du se vilket svar du får.

10 sätt att använda AI som pedagog i årskurs F-3

1. AI som en reflekterande didaktisk vän

AI kan fungera som en samtalspartner för att utveckla dina tankar om undervisning, didaktiska val och klassrumsstrategier.

Användning: Be AI ställa frågor om din undervisning, sammanfatta reflektioner eller ge nya perspektiv på pedagogiska utmaningar. Använd AI som stöd i att analysera och utveckla din undervisningspraktik.

2. Skapa undervisningsmaterial

AI kan hjälpa till att skapa anpassade övningar och material som stöder elevernas lärande.

Användning: Be AI att generera arbetsblad, läsförståelseuppgifter, mattetal eller NO-experiment anpassade efter elevernas nivå och behov.

3. Planera och utveckla läsinlärning

AI kan ge stöd i att utforma strukturerade insatser för elevers läsutveckling.

Användning: Be AI skapa bokstavs- och ljudlekar, föreslå högläsningsböcker utifrån olika teman eller generera individuellt anpassade läsövningar.

4. Göra undervisningen mer tillgänglig

AI kan ge förslag på hur undervisningen kan anpassas för att möta alla elevers behov.

Användning: Be AI att förenkla instruktioner, skapa bildstöd eller föreslå alternativa sätt att presentera kunskapsinnehåll för att öka tillgängligheten.

5. Skriva veckobrev och information till vårdnadshavare

AI kan effektivisera kommunikationen med vårdnadshavare genom att formulera tydliga och anpassade veckobrev.

Användning: Be AI sammanfatta veckans innehåll och anpassa språket för att göra informationen mer tillgänglig och inkluderande.

6. Generera sagor och berättelser

AI kan skapa anpassade berättelser för att stötta språkutveckling och lyfta olika teman i undervisningen.

Användning: Be AI att skriva en saga utifrån ett visst tema, ett aktuellt ämne i klassen eller elevernas egna idéer.

7. Skapa och anpassa rörelselekar

AI kan hjälpa till att integrera motorik och rörelse i undervisningen.

Användning: Be AI föreslå lekar som kombinerar rörelse och lärande, exempelvis aktiviteter för att träna bokstäver, siffror eller samarbete.

8. Ge förslag på differentierade uppgifter

AI kan hjälpa till att skapa uppgifter som anpassas efter elevernas tempo, kunskapsnivå, intressen och behov av stöd. Den kan också ta hänsyn till uppgifternas omfång, arbetsmetod och hur återkoppling ges för att möta varje elev där de befinner sig.

Användning: Be AI generera variationer av samma uppgift, exempelvis enklare och mer utmanande versioner av en läsförståelseövning eller matematikuppgift, eller samma matematikuppgift som handlar om flera av elevgruppens intressen.

9. Planera för aktiv läsning

AI kan generera frågor och övningar för att stärka elevernas läsförståelse och koppla det till ämnesinnehåll. AI:n är insatt i vad lässtrategier är och kan hjälpa dig att utforma uppgifter utifrån olika läsförståelsestrategier.

Användning: Be AI att skapa frågor till en faktatext i NO eller SO, ge förslag på hur läsningen kan göras mer varierad och lustfylld eller skapa samtalskort för boksamtal.

10. Strukturera dokumentation och reflektioner

AI kan hjälpa till att sammanfatta observationer och reflektioner kring barnens lärande och utveckling.

Användning: Be AI att formulera pedagogiska reflektioner baserat på anteckningar och observationer, vilket kan underlätta vid planering och uppföljning.

Uppdaterad: 22 april 2025