Kom igång med AI i förskolan
I förskolan kan generativ AI vara ett verktyg för att inspirera och stödja dig i planeringen av aktiviteter och undervisning.

Att ge en instruktion till AI brukar kallas för att prompta. Som man frågar får man svar brukar man säga, och det gäller även för AI. Ju tydligare du är i din prompt, desto bättre blir svaren. Det kan dock låta krångligare än vad det är. Om du inte får bra svar direkt kan du ställa följdfrågor och ge fler instruktioner tills du blir nöjd.
Som pedagog är du expert på att förklara saker. Varje dag möter du utmaningen att förmedla komplexa koncept till elever med olika bakgrunder och förkunskaper. Du vet att tydlighet är nyckeln till förståelse. När du interagerar med en chattbot är situationen faktiskt inte så olik. Precis som med en elev behöver du vara tydlig, specifik och strukturerad i din kommunikation för att få bästa möjliga resultat. Din pedagogiska erfarenhet ger dig en fördel i att formulera effektiva prompter.
I rutan nedan kan du lära dig mer om hur man promptar.
När du använder AI i din planering kan du följa dessa steg för att formulera en tydlig och effektiv prompt:
Steg 1: Definiera din roll och ditt syfte
Börja med att tydligt beskriva vad du behöver. Är det en lek, en ramsa, en saga eller en sensorisk aktivitet?
Exempel:
- "Ge mig en lek." (För otydligt)
- "Jag vill ha en enkel lek för barn i förskolan som tränar språklig medvetenhet genom ramsor."
Steg 2: Ange målgruppen och sammanhanget
Ange barnens ålder och sammanhanget där aktiviteten ska användas.
Exempel:
- "Jag arbetar med barn i 4–5-årsåldern och vill ha en lek som tränar begreppen stor och liten."
"Jag behöver en språkleksaktivitet som fungerar både inomhus och utomhus för en grupp med 10 barn i förskolan."
Steg 3: Beskriv vad du vill ha konkret
Vill du ha en steg-för-steg-beskrivning? En sång? En lista på aktiviteter? Ju mer tydligt du anger det, desto bättre svar får du.
Exempel:
- "Ge mig tre korta lekar som tränar turtagning och samspel."
"Jag vill ha en sång med enkla rörelser som hjälper barn att lära sig nya ord."
Steg 4: Lägg till eventuella önskemål om anpassning
Om du har särskilda önskemål, till exempel att aktiviteten ska vara enkel att genomföra, inte kräva extra material eller passa en viss barngrupp, skriv med det.
Exempel:
- "Aktiviteten ska fungera utan att vi behöver ha något material."
"Jag vill att lekarna ska passa både för små och stora grupper."
Steg 5: Testa och justera
Om svaret du får inte känns helt rätt, kan du be AI att ändra eller utveckla det vidare.
Exempel:
- "Kan du göra leken kortare så att den passar en samling?"
"Kan du förenkla instruktionerna så att de är lättare att förstå för yngre barn?"
Exempel på en fullständig prompt
"Jag arbetar i en förskolegrupp med 3–4-åringar och vill ha tre lekar som hjälper barnen att träna på att lyssna och förstå instruktioner. Beskriv varje lek steg för steg och ge tips på hur jag kan anpassa dem för olika barn. Lekarna ska kunna genomföras inomhus utan extra material."
Så här kan det se ut i Google Gemini när du skriver prompten:

Prova gärna att kopiera prompten och klistra in den i Google Gemini så får du se vilket svar du får.
10 sätt att använda AI som pedagog i förskolan
Generativ AI kan vara ett värdefullt verktyg för dig som pedagog i förskolan, både för att effektivisera administrativa uppgifter och för att inspirera till nya aktiviteter att göra med barnen. Här är konkreta sätt AI kan stötta dig i din vardag.
1. Skapa sagor och berättelser
AI kan generera korta sagor baserade på barnens intressen eller aktuella teman. Genom att ange specifika önskemål, som vilka karaktärer eller moraliska lärdomar sagan ska innehålla, får du berättelser anpassade till din verksamhet.
Användning: Läs sagan högt under samlingen, använd den som inspiration för bildskapande eller låt barnen dramatisera handlingen.
2. Skriva veckobrev till vårdnadshavare
AI kan hjälpa dig att formulera tydliga och informativa veckobrev genom att sammanfatta veckans aktiviteter och informera om kommande händelser.
Användning: Be AI om en sammanfattning baserad på de punkter du vill lyfta, eller be den om formuleringar som gör texten mer engagerande och lättläst för vårdnadshavare. AI kan också användas som en översättare i kommunikationen med vårdnadshavare.
3. Skapa bildstöd
AI kan generera bildstöd anpassat till olika teman, exempelvis rutiner, känslor eller språkutveckling.
Användning: Använd bildstödet för att stötta kommunikation, skapa tydliga dagsscheman eller underlätta övergångar mellan aktiviteter.
4. Generera sensoriska lekar
Be AI om tips på sensoriska lekar som stimulerar barnens olika sinnen, exempelvis lekar med ljud, färger, former eller taktila material.
Användning: Integrera sensoriska lekar i den dagliga verksamheten för att stärka barnens upptäckarglädje och motoriska utveckling.
5. Få förslag på rörelseaktiviteter
AI kan skapa lekar som främjar barnens grovmotoriska färdigheter, balans och koordination.
Användning: Be AI om rörelselekar som kan genomföras både inomhus och utomhus, eller få inspiration till danslekar och hinderbanor.
6. Planera temaveckor och projekt
AI kan generera förslag på temaveckor med koppling till exempelvis natur, rymden eller sagor. Genom att be om en planering med aktiviteter för varje dag kan du spara tid i förberedelserna.
Användning: Få en översikt över förslag på berättelser, lekar, experiment och skapande aktiviteter för en sammanhängande temavecka. Skapa en upptäcktslista eller skattjakt där barnen får observera och dokumentera sina fynd.
7. Skapa gåtor och kluriga frågor
AI kan generera gåtor som utmanar barnens logiska tänkande och språkutveckling.
Användning: Använd gåtor vid samlingar, under måltider eller i samband med olika temaarbeten.
8. Transkribera text från bild
AI kan läsa text, både datorskriven och handskrift.
Användning: Ta en bild av en text och be AI att transkribera texten. Gå vidare och be att få en sammanfattning av texten.
9. Strukturera dokumentation och reflektioner
AI kan hjälpa dig att sammanfatta observationer och reflektioner kring barnens lärande och utveckling.
Användning: Be AI om hjälp att formulera pedagogiska reflektioner baserat på anteckningar och observationer, vilket kan underlätta vid planering och uppföljning.
10. Skapa positiv förstärkning och uppmuntran
AI kan ge förslag på hur du kan uttrycka beröm och uppmuntran på varierande sätt för att stärka barnens självkänsla och motivation.
Användning: Få idéer på konkreta och situationsanpassade sätt att bekräfta barnens framsteg, både i grupp och individuellt.
Med AI som stöd kan du som pedagog både spara tid och få ny inspiration i arbetet, utan att kompromissa med den pedagogiska kvaliteten. Verktyget ska inte ersätta din professionella bedömning, utan fungera som en resurs för att underlätta planering och undervisning.