Efter ett arbetsområde
När ett arbete avslutas finns möjlighet att stanna upp och reflektera över vad eleverna har lärt sig. I det här avsnittet lyfter vi hur återkoppling kan hjälpa både elever och lärare att se resultatet av arbetet, dra slutsatser och planera framåt. Genom att summera, lyssna in elevperspektiv och använda det vi ser i undervisningen skapas nya möjligheter för lärande i nästa steg.

Att stanna upp då och då och reflektera över vad vi har lärt oss hjälper till att synliggöra lärandet. AI-bild.
Det är lätt att vi direkt efter avslutat arbete börjar fundera på vilket som blir vårt nästa undervisningsfokus. Men innan vi tar det steget behöver vi stanna upp och utvärdera hur den senaste undervisningen faktiskt fungerat, både ur vårt och elevernas perspektiv. Hur har våra val av arbetssätt och uppgifter stöttat elevernas lärande? Vilka lärsituationer fungerade väl, och vilka behöver vi justera framåt? Här handlar det inte om att ge ytterligare återkoppling, utan om att analysera hur eleverna har tagit emot och använt den respons de redan fått. Det vi får syn på nu behöver tas tillvara i planeringen av nästa arbetsområde.
För att fördjupa analysen kan vi ställa följande frågor till oss själva:
Fokus ligger här på konkret språk, elevers synliga handlingar i klassrummet och den vägledande roll som en lågstadielärare har:
- Har eleverna kunnat berätta, visa eller förklara det de har lärt sig, på den nivå som är rimlig för deras ålder och förutsättningar? Har vi gett dem tillräckligt med tid och stöd för att träna innan vi bedömt deras kunskaper?
- Har eleverna tagit till sig den återkoppling de fått, till exempel genom att göra förändringar eller förbättringar i sitt arbete?
- Behöver vi ge fler tillfällen där eleverna får fundera över sitt eget lärande, till exempel genom att prata om vad de tycker varit lätt, svårt eller vad de vill lära sig mer om?
- Behöver vi arbeta mer med gemensamma läs- och skrivstrategier som hjälper eleverna att förstå och uttrycka sig i uppgifterna?
- Hur fungerar det när eleverna söker information, till exempel i texter, bilder eller på nätet? Behöver de mer stöd för att hitta det de behöver och förstå innehållet?
- Finns det någon elev jag känner särskild oro för? Behöver jag prata med en kollega eller elevhälsan för att få en tydligare bild och planera nästa steg?
- Hur kan vi ta tillvara det som fungerade bra och förebygga de svårigheter vi såg, redan i planeringen av nästa arbetsområde?
- Har eleverna visat att de kan redogöra och resonera på den nivå som förväntas? Har de fått tillräckligt med tid och stöd för att träna inför detta?
- Hur väl har eleverna använt återkopplingen de fått? Har den hjälpt dem att utveckla sitt arbete?
- Behöver vi skapa fler tillfällen för eleverna att reflektera över sitt eget lärande, eller klarar de av att själva ta ansvar för lärprocessen?
- Behöver vi arbeta mer med läs- och skrivstrategier som stöd i de typer av uppgifter vi använt?
- Hur väl fungerar elevernas informationssökning, hittar de relevant information och kan de värdera den?
- Finns det någon elev vars utveckling jag är särskilt orolig för? Behöver jag samverka med någon annan för att få en mer nyanserad bild?
- Hur kan vi i nästa arbetsområde förebygga de svårigheter vi sett, och bygga vidare på det som fungerat bra.
När vi har summerat arbetsområdet behöver vi också återkoppla till eleverna. Här är några exempel på hur vi kan formulera oss för att skapa dialog och visa att vi följer deras utveckling:
- "Jag tycker att det som har fungerat bra för oss är…"
- "Jag ser att något vi inte riktigt fick med oss den här gången är…"
- "Jag har lagt märke till att ett behov i klassen kan vara…"
- "Jag tror att vi behöver träna mer på… eftersom …"
- "Hur tänker ni när ni hör det jag berättar? Håller ni med, eller ser ni något annat?"
Återkoppling kring uppgiften
Om återkoppling har varit en naturlig del av undervisningen, före och under arbetets gång blir återkopplingen efter uppgiften främst en bekräftelse av det både vi och eleven redan vet. Har vi till exempel arbetat med lärloggar, där eleverna skrivit ner sina reflektioner efter muntlig återkoppling, får de en samlad bild av sina framgångar och utmaningar. Detta blir som en visuell bank att hämta mod och riktning ur inför nästa steg.
All återkoppling under arbetet fungerar som en backspegel, något vi kan använda för att skapa framåtblickande och motiverande strategier. När vi avslutar ett arbetsområde bör återkopplingen vara direkt, kort och nära i tid till prestationen. Har vi varit tydliga med syfte och kvalitetskriterier redan från början, så vet eleven vad uppgiften gick ut på och vi kan snabbt bekräfta vad som fungerat väl i relation till det vi arbetat med under processen.
Slutligen behöver vi göra en sammanfattande utvärdering av hur eleverna har arbetat för att klara uppgiften. Den kan vi använda formativt i kommande undervisning. Vad fungerade? Vad fungerade mindre bra?
Vi behöver också ta in elevernas perspektiv, hur de upplevt att strategierna för lärande har fungerat. Det ger oss vägledning kring om undervisningen haft tillräckligt fokus på självreglering och fungerande arbetsstrategier. Har vi varit tillräckligt tydliga, modellerat och gett eleverna stöd för att de själva skulle kunna ta ansvar i nästa steg? En stor vinst med att låta elever återkoppla till sina egna strategier är att de börjar se sambandet mellan sin arbetsinsats och sitt resultat. Då blir inte frågan "Vad ska jag göra för att få godkänt?" riktad till oss lärare, utan en reflekterande fråga de själva ställer sig själva.
När arbetet inte blir klart skapar vi nya möjligheter
En återkommande utmaning är elever som, av olika skäl, inte hinner eller förmår slutföra sina arbeten. Genom att arbeta systematiskt med återkoppling minskar vi risken, men vi kommer ändå att möta elever som inte fullt ut kan delta i undervisningen. Om vi då kräver att de både tar igen gammalt och hänger med i det nya riskerar det att bli övermäktigt. Därför behöver vår återkoppling skapa hopp och möjligheter, utan att vi tummar på realismen. Till exempel kan vi säga:
"Du riskerar att inte nå lika långt när du inte har hunnit träna och visa vad du kan, men vi ska arbeta med nya saker nu, och där får du möjlighet att visa vad du kan. Vi börjar där, och ser under arbetets gång om något behöver tas igen för att du ska klara uppgiften."
Vi behöver ge eleven hopp och visa på möjligheter, samtidigt som vi är realistiska. Vårt uppdrag är att bedöma elevens kunnande, och det kräver inte bevis i varje uppgift. Däremot behöver vi förmedla att undervisningen handlar om att träna för att nå högre, att det tar tid och att lärande sker bäst i en social gemenskap.
När ett arbetsområde avslutas kan vi också ställa frågor som hjälper oss att förstå vad som faktiskt är svårt för eleven, snarare än att fastna i kategoriska förklaringar. Det är stor skillnad att tänka att eleven har koncentrationssvårigheter jämfört med att fundera på vad som faktiskt stör koncentrationen. Frågorna bör rikta fokus mot situationen snarare än eleven som problem.
Exempel på frågor till elev:
- Vilka lektioner ger dig energi? Vilka känns jobbiga?
- Hur arbetar ni mest, i grupp, par eller enskilt? Vad fungerar bäst för dig?
- Hur upplever du genomgångarna, är de långa, korta, tydliga?
- Hur ofta får du återkoppling? Hur brukar den se ut? Vad hjälper dig mest?
- Hur fungerar det med din plats i klassrummet?
Om vi tillsammans kommer fram till att en elev behöver bearbeta sitt arbete lite till, så gör eleven det. Men ibland är det tillräckligt att ett arbete är halvfärdigt, det kan ändå ge värdefull information om elevens kunnande och utgöra en del av underlaget. I de fallen låter vi eleven i stället fokusera framåt och lägga sin energi på nästa steg i lärandet.
Vår återkoppling i slutfasen av ett arbete ska vara framåtsyftande. Den kan till exempel formuleras så här:
| Yngre elever | Äldre elever |
| I den här uppgiften skulle du få lära dig…Vi tränade på att… – hur tyckte du det gick?Jag såg att du kunde… när du gjorde…Har du fått visa vad du kan?Finns det något mer du vill visa eller berätta att du kan? Vad i så fall? | I den här uppgiften var syftet att du skulle lära dig…Tanken var att du skulle få träna på…Du har visat vad du kan genom att…Har du fått möjlighet att visa dina kunskaper?Finns det något mer du skulle kunna visa? Vad? Hur? När? |
Att ta hjälp av AI
När ett arbetsområde avslutats har läraren ett värdefullt tillfälle att både sammanfatta elevernas lärande och reflektera över undervisningens genomslag. Här kan AI fungera som ett stödverktyg för att analysera, sammanfatta och planera framåt – utan att ersätta lärarens professionella bedömning, utan för att stärka den.
Några sätt AI kan stötta i denna fas:
- Sammanfatta elevreflektioner och lärloggar
Har elever arbetat med lärloggar eller öppna frågor kring sitt lärande, kan AI användas för att identifiera återkommande teman, mönster eller utvecklingsbehov i elevernas egna ord. Detta ger ett bredare underlag för planering av nästa undervisningsområde. - Stöd i att formulera framåtsyftande återkoppling
AI kan hjälpa till att formulera individuell återkoppling till elever – med fokus på styrkor och möjliga utvecklingssteg. Det kan handla om att sammanfatta vad eleven visat i sin process, eller att ge stöd i hur läraren kan uttrycka fortsatt tilltro och riktning utan att fastna i värderande eller betygsliknande formuleringar. - Skapa elevvänliga utvärderingsfrågor
Vill man ta in elevernas upplevelse av undervisningen, kan AI bidra med formuleringar till självskattningar, exittickets eller enkla reflektionsfrågor. Detta ger en viktig pusselbit i utvärderingen – elevernas perspektiv på vad som fungerat och vad som kan förbättras. - Förenkla analys av undervisningens effekter
Genom att beskriva hur ett arbetsområde varit uppbyggt kan läraren få hjälp att formulera reflekterande analysfrågor: Vilka inslag främjade lärandet? Var blev det för mycket information eller för lite variation? Vad kan justeras i struktur, tempo eller återkopplingssätt? - Generera förslag inför nästa arbetsområde
AI kan användas som bollplank i planeringen: Hur kan svårigheter som uppstod hanteras i nästa arbetsområde? Vilka strategier kan byggas vidare på? På detta sätt integreras utvärdering och utveckling i ett kontinuerligt förbättringsarbete.
Syftet med att använda AI i denna fas är inte att förenkla bedömningen till färdiga slutsatser, utan att erbjuda struktur och inspiration för reflektion och framåtsyftande pedagogiska beslut. Genom att kombinera AI:s styrkor med lärarens analysförmåga skapas en helhetsbild som stärker både undervisningskvalitet och elevens framtida lärande.
Lauvås. P. Jönsson, A. (2019). (red). Ren formativ bedömning – en ny bedömningspraktik. Natur och Kultur.
Skolverket - Bedömning i formativt syfte - Skolverket
Bedömning i formativt syfte används för att följa och främja elevernas kunskapsutveckling. På den här sidan finns artiklar om formativ bedömning samt reflektionsfrågor att använda individuellt och tillsammans med kollegor.
Williams, D. Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning, strategier och praktiska tekniker. Natur & Kultur
Wallberg, H. (2020). Återkoppling – stöd, stimulans och lusta att lära. Gothia fortbildning AB.
Wallace, I. Kirkman, L (2018). (red) Återkoppling – från forskning till klassrumspraktik. Studentlitteratur.
Från teori till praktik
Moment A - Läsning och reflektion
Läs texten om formativ bedömning och återkoppling efter ett arbetsområde.
Använd läslogg för reflektion under läsningen. Fyll i din e-postadress så hamnar läsloggen strax i din inkorg.

Moment B - Samtal om texten
Arbeta i grupper om 3–4 personer. Turas om att läsa upp de tre citaten ni har valt från texten, tillsammans med era efterföljande reflektioner.
- När en person har läst upp sitt citat och reflektion, ger övriga i gruppen var och en sin egen reflektion på både citatet och personens reflektioner.
- Ge konstruktiv återkoppling genom att fokusera på hur citaten och reflektionerna relaterar till textens budskap och era egna tankar om återkoppling i undervisningen.
- Avsluta med följande fråga: Hur kan vi använda dessa insikter och tankar för att utveckla och förbättra återkopplingen till våra elever?
Moment C - Planering och genomförande av återkoppling
Välj ett specifikt arbetsområde (kan vara ett ämnesområde eller en uppgift) för en vald årskurs. Tillsammans med en eller flera kollegor planerar du för återkoppling genom att fundera på följande:
- Efter arbetet: Hur ska återkopplingen ges för att hjälpa eleverna att reflektera på sitt lärande och ta nästa steg? Hur kan vi använda avslutande återkoppling för att sammanfatta lärandet och planera för vidare utveckling? Hur får jag syn på om undervisningen och återkoppling har fungerat?
Stödstruktur för att planera återkoppling
Använd gärna den stödstruktur som finns att hämta, en enkel och flexibel planeringsmall för att beskriva specifika aktiviteter, verktyg och tider för återkoppling i undervisningen. Mallen ger stöd att tänka igenom återkoppling efter ett arbetsområde. Dokumentet innehåller en mall för Före, en för Under och en för Efter. Genomför sedan planen i praktiken.

Moment D - Återkoppla till varandra
Efter att de planerade aktiviteterna genomförts, återvänd till samma grupper och diskutera:
- Hur gick det att implementera återkopplingen enligt planen?
- Vad fungerade bra och vad kunde förbättras i återkopplingen under arbetsområdet?
- Hur uppfattade eleverna återkopplingen?
- Vilka insikter har uppgiften gettt som kan påverka den framtida återkopplingen?
Kort avslutande reflektion
Gå tillbaka till dina inledande reflektioner om formativ bedömning och återkoppling, vilka eventuella nya insikter har du fått?
- Vad är formativ bedömning för dig?
- Vad är återkoppling för dig?