Innan du börjar med modulerna
För att få en gemensam teoretisk bakgrund till bedömningsarbetet rekommenderas att du tar del av två kapitel ur Bedömning för hållbart lärande.

Skolverkets serie Forskning för skolan innehåller skriften Bedömning för hållbart lärande som sammanfattar forskning kring kunskaps- och hälsofrämjande bedömningspraktiker i skolan.
De olika kapitlen ingår i modulkursen enligt följande:
Kapitel | Hur? |
|---|---|
Kapitel 1 och 4 | Innan du börjar med modulerna |
Kapitel 2 och 3 | Modul 6 om Känslor, kultur och trygghet i bedömning |
Kapitel 5 | För dig som planerar och leder utvecklingsarbetet |
Ladda ned som pdf
Ladda ned Bedömning för hållbart lärande från Skolverkets webbsida:
Frågor för samtal
Skolverket har tagit fram diskussionsfrågor till kapitlen.
Kapitel 1
- Kapitlet lyfter de didaktiska frågorna (varför, vad, hur, när, vem) i relation till en bedömningspraktik på sidan 17. Reflektera över hur bedömningsarbetet ser ut på er skola utifrån dessa frågor. Vilka tankar väcks?
- Vilka bedömningssituationer tror ni upplevs som high stake för era elever? Hur märks det?
- Vilka centrala aktörer finns det i ert arbete med bedömning?
Kapitel 4
- Hur skulle ni beskriva er bedömningskultur?
- Hur skulle era elever beskriva den? Hur inkluderas eleverna i utvecklandet av
gynnsamma kulturer? - Titta på modellen för att tala om bedömning på sidan 104. Finns det delar av den
som ni kan använda för att utveckla ert bedömningsarbete – och i så fall hur?
Uppdaterad:
3 november 2025