Eskilstuna kommun

Bedömningens praktiska dimensioner

Undervisningens vardag är full av val. Under varje lektion fattas beslut som påverkar hur eleven upplever sin plats i klassrummet, sin trygghet i uppgiften och sin förståelse för vad som förväntas. Den praktiska bedömningsförmågan handlar om att planera, genomföra och följa upp undervisningen med ett omdöme som tar hänsyn till både innehåll och elevens upplevelse. Det handlar om att forma undervisningen så att lärandet blir tydligt, tillgängligt och meningsfullt. I denna del av modulen närmar vi oss lärarens professionella handlingar och hur dessa handlingar i sig bär på ett budskap.

Klassrum med lärare som säger Jag kommer att gå runt och läsa delar av era texter medan ni skriver. Då kan vi prata om vad som fungerar vad ni själva vill utveckla. Om du vill att jag tittar extra på något särskilt så säg till.

Klassrum med lärare som säger: "Jag kommer att gå runt och läsa delar av era texter medan ni skriver. Då kan vi prata om vad som fungerar vad ni själva vill utveckla. Om du vill att jag tittar extra på något särskilt så säg till." AI-bild.

När undervisningen visar vägen

I många klassrum finns stunder då en uppgift väcker fler frågor än svar. Ibland märks det genom att någon tvekar inför att börja skriva. Ibland hörs det i röster som blir tystare eller i frågor som kommer efteråt i stället för i stunden. Sådana reaktioner är en del av undervisningens vardag. De kan handla om att eleven är osäker på hur uppgiften ska lösas, men ibland finns också en oro för att inte förstå eller för att göra fel. När det är oklart vad som förväntas kan det skapa en inre stress, särskilt om uppgiften känns viktig eller är kopplad till tidigare erfarenheter.

I ämnet Idrott och hälsa ska eleverna planera och genomföra ett eget träningsprogram under några veckor. Läraren har gått igenom grunderna: sätta mål, planera träning, tänka på återhämtning och dokumentera sin utveckling. Alla verkar först positiva. Men när det är dags att börja på sina egna planeringar blir det tystare i salen.

En elev säger lågt:

– ”Jag vet inte riktigt hur jag ska börja… det känns som jag bara gissar.”

En annan sitter och scrollar på mobilen. Några skriver sitt namn på pappret men kommer inte längre.

Läraren märker att flera har fastnat. Hon samlar gruppen:

– ”Okej, vi pausar lite. Att planera träning kan kännas svårt i början. Vi tittar på några exempel från tidigare elever så ser ni hur det kan se ut.”

Hon visar ett par konkreta träningsplaner och pratar om hur eleverna tänkt: tydliga mål (t.ex. förbättra kondition eller bli starkare i överkroppen), delmål vecka för vecka, och hur de följt upp sina resultat. På tavlan skriver hon stödfrågor:

Vad vill du att träningen ska leda till?

Vad vet du redan om din kondition eller styrka?

Vilka aktiviteter passar för ditt mål?

Hur ska du följa upp hur det går?

– ”Det här är inget som ska bli perfekt direkt”, säger hon. ”Ni kommer att kunna justera planen under tiden. Jag kommer också gå runt och läsa igenom era planer medan ni jobbar, så kan vi prata om vad som funkar och vad ni kanske vill ändra.”

Det blir tyst en stund, men snart börjar samtalen i klassrummet förändras.

– ”Tror du det räcker om jag springer två gånger i veckan?”

– ”Kan du kolla på min plan? Jag vet inte om det är för mycket styrka.”

Flera elever som först tvekat börjar nu skriva, diskutera och ställa frågor.

Det som kändes svårt i början blev plötsligt hanterbart när det fanns tydliga exempel, frågor att utgå ifrån och en känsla av stöd. När undervisningen läggs upp på det sättet blir det lättare för eleverna att våga prova, reflektera och utvecklas. Bedömningen blir en del av processen, ett samtal om vad hälsa, träning och lärande faktiskt kan vara.


När känslor formas i det praktiska arbetet

Det praktiska arbetet med bedömning rymmer fler dimensioner än planering och metodval. Det handlar också om att förstå vad som sker i ögonblicket och hur våra handlingar påverkar elevens känsla av att lyckas. Det är i dessa vardagliga stunder som lärarens omdöme får särskild betydelse.

I Bygg och anläggning ska eleverna redovisa ett projekt där de planerat en mindre konstruktion, till exempel en yttervägg till ett förråd. Uppgiften handlar om att motivera val av material, förklara hur konstruktionen uppfyller krav på hållfasthet och isolering, och visa hur säkerhetsaspekter tagits med i planeringen.

En av eleverna, som brukar vara noggrann och väl förberedd, har med sig ritningar, anteckningar och materiallistor. Men när det är hens tur att presentera inför gruppen tittar hen ner i bordet och säger lågt:

– ”Jag hade tänkt säga mer… men nu glömde jag allt.”

Det blir tyst i klassrummet. Läraren ser att eleven kämpar och väntar några sekunder innan hon säger lugnt:

– ”Det du hann säga visar att du har tänkt igenom det här. Vill du att vi pratar om det här vid bänken istället?”

Eleven nickar försiktigt. De sätter sig med ritningen framför sig. Läraren ställer frågor som hjälper eleven att hitta tillbaka till sina tankar:

– ”Vad var det första du tänkte på när du planerade väggen?”

– ”Vilket material valde du, och varför just det?”

– ”Hur tänkte du kring isolering och fuktskydd?”

Sakta växer ett resonemang fram. Eleven börjar prata om regelverk i trä, hur isoleringen placeras och hur konstruktionen ska stå emot fukt. Ord som hållfasthet, isolering, infästning och fuktspärr hittar tillbaka in i språket. Det som först såg ut som ett misslyckande blir nu en möjlighet att visa förståelse, men i ett tryggare format.

När samtalet är klart säger läraren:

– ”Det här är också en redovisning. Det viktiga är att du får visa vad du kan, och det gjorde du.”

Stämningen i klassrummet förändras. Några elever som tidigare sett nervösa ut börjar diskutera sina projekt med varandra. En elev räcker upp handen och säger:

– ”Skulle jag kunna redovisa min vägg på det här sättet också? Jag blir alltid nervös när jag står här framme.”

Det här ögonblicket visar något viktigt. Lärande handlar inte alltid om att följa en fast mall. Ibland är det just pausen, den lilla fördröjningen och viljan att möta eleven där hen befinner sig som gör skillnaden. När vi som lärare erbjuder alternativa sätt att visa kunskap, eller ger tid att hitta tillbaka till tankarna, kan eleven återfå tilltron till sin egen förmåga.

Det är i dessa val, att stanna upp, att lyssna och att vara kvar i det som känns skört, som lärarens praktiska förmåga tar form. Det är också här som känslor möter lärande på ett sätt som gör skillnad.

Ett klassrum där återkoppling blir en del av lärandet

När återkoppling vävs in i undervisningen blir den en naturlig del av lärandet. Det som eleven gör, säger och visar under arbetets gång tas tillvara i samtal, stöd och vägledning. Bedömning blir något som synliggör lärande och stärker elevens upplevelse av att vara på väg.

En tydlig struktur och ett genomtänkt tempo gör det lättare för eleven att förstå vad som väntar. Men det är i vardagsvalen, hur en instruktion formuleras, hur ett exempel lyfts, hur ett utkast tas emot, som undervisningen får sin karaktär. Många elever beskriver hur det hjälper att få återkoppling i ett tidigt skede. Det skapar trygghet att veta att det går att ställa frågor, att visa något som är på gång och att tänka högt utan att det måste bli färdigt direkt.

När återkoppling sker i samtalets form, där läraren lyssnar och bygger vidare på det eleven visar, uppstår möjligheter till lärande som är både djupare och mer tillgängliga. Det stärker känslan av att undervisningen hänger ihop. Återkoppling blir något som sker medan man lär, inte något som inväntar ett avslut.

Det är i dessa rörelser mellan tanke, språk och relation som lärarens praktiska bedömningsförmåga blir synlig. När återkopplingen får en självklar plats i undervisningen växer tilliten, både till undervisningens riktning och till det egna lärandet.

Fundera enskilt eller samtala tillsammans om frågorna nedan innan ni arbetar vidare med moment A–C i Från teori till praktik.

  • Vad i texten väckte tankar om hur våra val i undervisningen påverkar elevens trygghet?
  • Hur kan återkoppling bli en del av lärandet redan under arbetets gång?

Green, J. (2018). Återkoppling för lärande och utveckling av undervisningen. Skolverket.

Högberg, B., & Strandh, M. (2024). Temporal trends and inequalities in school-related stress in three cohorts in compulsory school in Sweden. Scandinavian Journal of Educational Research, 68(3), 1–15.

Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315–341.

Skolverket. (2024). Bedömning för hållbart lärande: Kunskaps- och hälsofrämjande bedömningspraktiker i skolan.

Östberg, V., Almquist, Y. B., Folkesson, L., Låftman, S. B., Modin, B., & Lindfors, P. (2015). The complexity of stress in mid-adolescent girls and boys: Findings from the multiple methods school stress and support study. Child Indicators Research, 8(2), 403–423.

Från teori till praktik

Moment A: Lyssna till eleverna

Enskild förberedelse

  1. Läs igenom texten om bedömningens praktiska dimension. Läs också kapitel 2 i Bedömning för hållbart lärande (Skolverket). Kapitlet belyser hur lärarens sätt att kommunicera, återkoppla och dokumentera kan bidra till en undervisning som stärker elevens förståelse, tillit och motivation. Läs gärna med fokus på dina egna beslut i planeringen och reflektera över hur de påverkar elevens känsla av sammanhang.

  2. Titta på klippet från "Våra tonåringar – hur kan vi minska stress?" (UR Play, 7.50–8.32). Här delar ungdomar sina tankar om pressen i skolan. De berättar om hur skoldagen kan kännas när mycket sker samtidigt och tiden inte räcker till.

Reflektera enskilt
– Vad berättar eleverna, i filmen eller i klassrummet, om sin vardag i skolan?
– Hur upplever de tempot, uppgifterna och återkopplingen?
– Hur påverkar det du hör dina tankar om hur du planerar och återkopplar i din undervisning?

Moment B: Reflektera tillsammans i arbetslaget

Samtala med en kollega eller i arbetslaget om det du har sett, hört eller tänkt på. Lyft gärna egna erfarenheter och reflektera tillsammans över hur ert sätt att planera och strukturera undervisningen påverkar elevernas möjlighet att förstå, hinna med och känna sig delaktiga.

Fundera på:
– Hur ser arbetstakten ut över tid – under en vecka, ett arbetsområde eller en termin?
– När blir det mycket på en gång, och hur påverkar det elevernas lärande och känsla av att räcka till?
– Hur samtalar ni med elever om vad som väntar och vad det betyder för deras lärande?
– Vilka små förändringar skulle kunna göra undervisningen tydligare och mer balanserad?

Moment C: Synliggör rytmen och planera framåt

Skapa tillsammans en översikt över ert undervisningsupplägg. Det kan vara ett veckoschema, en terminsplanering eller en tidslinje. Markera viktiga uppgifter, återkopplingstillfällen, presentationer, samtal och andra moment som kan påverka elevernas arbetsbörda och känsla av kontroll.

Använd färger eller symboler för att synliggöra rytmen i undervisningen. Titta sedan på översikten tillsammans och reflektera:
– Vad ser ni när ni ser helheten?
– Finns det tillfällen där det skulle gå att skapa mer luft, mer återhämtning eller bättre förberedelser?
– Hur kan ni bygga in stunder för samtal, repetition och gemensam reflektion?

Avsluta med att skriva ner en idé eller tanke ni vill ta med er in i nästa arbetsområde. Det kan vara en justering i planeringen, ett nytt sätt att prata med elever eller något ni vill prova i undervisningen.

Uppdaterad: 13 oktober 2025