Om Trygg Vuxen
Projektet Trygg Vuxen, finansierat av Europeiska socialfonden (ESF), stärker kompetensen och arbetsmiljön hos personalen på Rinman 3, en specialpedagogisk enhet vid Rinmangymnasiet i Eskilstuna. Målet är att bättre rusta personalen för att stödja elever med komplexa behov och minska risken för långsiktigt utanförskap.

Om Rinman 3
Rinman 3, en resursenhet vid Rinmangymnasiet i Eskilstuna, är en specialpedagogisk enhet som hjälper ungdomar i åldern 16-20 år att läsa in grundskolebetyg och gymnasiala kurser. Enheten fokuserar på elever med varierande bakgrund och svårigheter, däribland kriminalitet, missbruk och olika diagnoser som ADHD och autism. Många av eleverna har haft problem med skolgången, vilket har lett till hög skolfrånvaro och ofta destruktiva beteenden. Rinman 3 erbjuder en trygg och mindre studiemiljö för dessa ungdomar, vilket kan vara avgörande för att förhindra långsiktigt utanförskap.
Personalen på Rinman 3 består av lärare, specialpedagoger, kuratorer, studie- och yrkesvägledare och handledare.
Projektet Trygg Vuxen – bakgrund och syfte
Projektet "Trygg Vuxen", som är finansierat av Europeiska socialfonden och sträcker sig från oktober 2024 till september 2027, syftar till att kompetensutveckla personalen som arbetar med ungdomarna och minska arbetsrelaterad stress. Målet är att förbättra arbetsmiljön och öka personalens kompetens i bemötande, ledarskap och konflikthantering för att nämna några områden. Projektet hoppas också minska sjukskrivningar och personalomsättning, vilket är ett vanligt problem i läraryrket. För Rinman 3 är det avgörande att personalen har rätt verktyg och stöd för att hantera de svåra situationer som kan uppstå i arbetet med en så komplex målgrupp.
Vad projektet vill uppnå
Genom Trygg Vuxen vill projektet skapa en mer hållbar arbetsmiljö och stärka personalens förmåga att hantera konflikter och sociala utmaningar. För att mäta effekterna av projektet har olika indikatorer och mål satts upp. Dessa inkluderar bland annat minskad stressrelaterad sjukskrivning, minskad personalomsättning, förbättrad arbetsmiljö och fler kompetenshöjande insatser för personalen. Ett särskilt fokus ligger på att minska antalet hot- och våldshändelser och förbättra elevernas upplevelse av att få det stöd de behöver för att klara skolarbetet.
Genom att minska stress och utsatthet bland personalen, förväntas projektet även ge positiva effekter på ekonomin. Minskad sjukfrånvaro och lägre personalomsättning kan leda till kostnadsbesparingar för skolan. Dessutom kan ökad kompetens och en förbättrad arbetsmiljö leda till bättre undervisning och högre kvalitet på stödet till eleverna, vilket kan bidra till bättre resultat på lång sikt. På så sätt kan investeringarna i personalens välmående och kompetens ha långtgående positiva effekter, både för elevernas utveckling och för samhället i stort.
Samverkande parter
Medsökande aktör är också Rinman 1 och 2, samt Pedagogiskt Centrum som i viss utsträckning tar del av projektets insatser.
Projektägare: Halina Sundqvist
Projektledare: Jeanette Nilsson

Jeanette Nilsson
Projektledare Trygg Vuxen.
Studie- och yrkesvägledare EGOS 2.0.
Telefon:
E-post: