Eskilstuna kommun

Har du upptäckt Skolverkets läslistor? De samlar förslag på litteratur som kan inspirera i valet av böcker till undervisningen. Här finns klassiker och nyare berättelser för olika åldrar och skolformer. Läslistorna kan också bli ett stöd i kollegiala samtal om läsning, representation och läslust.

Skolverkets läslistor står på ett bord

Att hitta litteratur som berör

Skolverkets läslistor är framtagna tillsammans med Kulturrådet, förskollärare, lärare och skolbibliotekarier. De innehåller exempel på böcker som kan användas i undervisningen, i förskolans temaarbete eller vid gemensamma lässtunder.

Listorna kan fungera som stöd för förskolor och skolor som vill fördjupa sitt arbete med språk, berättande och litteratur. Här finns möjlighet att både inspireras av färdiga förslag och skapa egna läslistor tillsammans med barnen och eleverna.

Utforska läslistorna här:

Så kan läslistorna användas

Vill du få inspiration till hur ni kan prata om läsning i kollegiet? Besök Skolverkets sida om läslistor och prova att skapa er egen lista tillsammans med eleverna. Kanske blir det början på nya läsupplevelser att dela. Läslistorna är frivilliga att använda men kan fungera som ett gemensamt underlag i skolans läsfrämjande arbete.

Du kan till exempel:

  • välja böcker ur listan för gemensam högläsning eller temaarbete
  • låta barnen eller eleverna komma med egna boktips och bygga vidare på listan tillsammans
  • använda listorna för att skapa variation i litteraturen under året
  • samtala i kollegiet om hur litteraturvalet speglar barnens och elevernas erfarenheter och behov
  • använda mallarna Min läslista och Vår läslista för att synliggöra läsupplevelser och läslust

Flera av verken kan läsas över åldersgränser och finns i olika format, vilket gör det lätt att anpassa läsningen till olika grupper och situationer.

Samtalsfrågor

  • Hur kan vi använda läslistorna som inspiration för att utveckla vårt arbete med språk, berättande och litteratur?
  • Vilka fördelar och begränsningar ser vi med att använda färdiga läslistor?
  • Hur väl speglar listorna våra barns och elevers erfarenheter, språk och intressen, och hur kan vi komplettera med annan litteratur?
  • Hur kan vi stärka barns och elevers delaktighet i valet av böcker?
  • Hur kan vi följa upp och samtala om läsupplevelser, både i barngruppen, elevgruppen och i kollegiet?
Uppdaterad: 20 oktober 2025