Eskilstuna kommun

Överlämning och övergångar

När elever byter stadium, skola eller skolform behöver information om elevernas läsförmåga följa med.

Illustration på en hängbro mellan två skolor där en elev går och lärare står i varje ände och vinkar. AI-genererad bild.

Vad som kan överlämnas i form av resultat skiljer sig beroende på skolform. Utöver den summativa bilden som fås genom dessa resultat bör även aktiviteter, insatser och framgångsfaktorer från undervisningen överlämnas.

Grundskolan

Resultaten på läsdelarna i det nationella provet (NP) i grundskolan finns registrerade i Dexter i både årskurs 3 och 6 och nås av de som är registrerade som lärare i respektive klass. Rutiner behöver finnas för att resultaten sprids till alla lärare som undervisar klasserna.

Förutom NP kan annan viktig information om elevernas läsförmåga finnas och då denna dokumenteras i Vklass nås den av mottagande lärare. Även dokumentation från bedömningsstöd årskurs 1-3 och kartläggningsmaterialet för förskoleklass behöver följa med i överlämningen.

Det är viktigt att mottagande lärare blir aktiv i att fråga efter information.

Anpassade grundskolan

Inom inriktning ämnen kan exempelvis observationsschema från kartläggningsmaterialet Gilla Läsa Skriva samt annan väsentlig information om elevernas läsförmåga medfölja vid stadiebyten.

Gällande inriktning ämnesområden kan dokumentation om elevernas progression från ämnesområdet kommunikation som rör läsning följa med eleverna vid stadieövergångar. Rutiner behöver finnas för att resultat sprids till samtliga som undervisar eleverna.

Tips!

Sara Eklund och Monica Rundqvist på Lagersbergskolan har skrivit en utvecklingsartikel om övergångar.

Mjuka övergångar mellan årskurs 3 och 4

Från teori till praktik

Moment A: Läs igenom sidan

Läs igenom texten om överlämning och övergångar. Reflektera över hur överlämningen av information om elevernas läsförmåga sker på din skola eller i ditt arbetslag. Vilka rutiner finns?

Moment B: Samtala tillsammans

Samtala tillsammans:

  1. Hur fungerar överlämningen av läsinformation hos oss? Finns det något vi kan förbättra?
  2. Vilken typ av information om elevernas läsförmåga är mest värdefull att överlämna?
  3. Hur säkerställer vi att informationen når alla berörda lärare?
  4. Vilka vinster kan vi se med att mottagande lärare får insikt i elevernas läsförmåga utifrån hela The Simple View of Reading det vill säga både avkodning, språkförståelse och läsförståelse?
  5. Förutom överlämning av rena resultat behöver överlämning ske om den undervisningens aktiviteter, insatser och framgångsfaktorer. Hur ser det ut idag? Behöver vi justera något i våra rutiner så att inte denna del glöms bort?
Uppdaterad: 23 april 2025