Analys av didaktik och resultat
Att analysera undervisning och elevresultat är en central del i vårt arbete som lärare, det är här vi knyter ihop bedömning med utveckling. I detta avsnitt fördjupar vi oss i hur didaktisk och resultatorienterad analys hjälper oss att förstå både vad vi gjort och vad vi behöver göra annorlunda. Genom att systematiskt analysera tillsammans, med fokus på undervisning snarare än individ, skapar vi en gemensam grund för träffsäkra insatser och fortsatt lärande, för alla elever.

När vi analyserar och reflekterar tillsammans över den undervisning som bedrivits kan vi få syn på framgångsfaktorer och utvecklingsbehov. AI-bild.
När bedömningen är genomförd är det lätt att tänka att arbetet är klart. Men det är nu ett avgörande steg tar vid, analysen av hur undervisningen, i relation till den pedagogiska planeringen, har påverkat elevernas lärande och vad som behöver justeras framåt. Först när vi stannar upp och undersöker vad som varit svårt, vad som fungerat väl och hur vi kan utveckla undervisningen, blir bedömningen meningsfull. Analysen ska inte bara förklara resultat, utan leda vidare till utveckling.
Analys hjälper oss att koppla ihop undervisningens syfte, innehåll och genomförande med det lärande som faktiskt skett. Det gör att vi bättre kan förstå vad som fungerat och vad som behöver förändras. Den ger oss ett underlag för att fatta nya beslut som gynnar elevernas fortsatta utveckling.
Didaktisk analys – att förstå undervisningen
En didaktisk analys handlar om att granska varför, vad och hur vi undervisar. Det innebär att reflektera över varför vi valt ett visst innehåll och hur det är kopplat till målen, vad vi velat att eleverna ska förstå och utveckla, och hur vi lagt upp undervisningen, vilka metoder, material och aktiviteter vi använt. Det handlar också om att förstå hur vårt eget agerande som lärare har påverkat elevernas möjlighet att lära. En didaktisk analys omfattar hela processen: från planering och genomförande till eftertanke och reflektion. När vi analyserar våra egna val i undervisningen utvecklar vi en medvetenhet om vår praktik och kan tydligare se hur våra beslut påverkar elevernas lärande.
- Varför valde du detta innehåll? Hur hänger det ihop med målen?
- Hur var undervisningen organiserad? Vad fungerade bra, vad blev mindre tydligt?
- Vilka metoder, material och arbetssätt användes? Hur påverkade det lärandet?
- Hur tydligt var syftet och lärandemålen för eleverna?
- Hur stöttade du elevernas förståelse och engagemang?
Resultatanalys – att förstå elevernas lärande
Resultatanalys handlar i sin tur om att förstå elevernas prestationer i relation till undervisningen. Här undersöker vi vad elevernas resultat visar, vilka mönster som framträder och hur olika arbetssätt och undervisningsstrategier har påverkat lärandet. Vi söker efter samband mellan hur vi har undervisat och vad eleverna har förstått. Det handlar inte om att värdera enskilda elever, utan om att förstå vad som behöver förändras i undervisningen för att fler ska lyckas.
Resultatanalys kan göras vid flera tillfällen under läsåret. I början av höstterminen görs ofta en nulägesanalys utifrån tidigare resultat, vilket hjälper oss att planera undervisningen så att den möter elevernas aktuella behov. Vid terminsskiftet kan en halvtidsanalys ge underlag för att justera arbetssätt eller intensifiera stödet för vissa elever. I slutet av läsåret görs en mer omfattande analys, till exempel av elevers måluppfyllelse i olika ämnen, vilket även kan ligga till grund för skolans kvalitetsarbete.
På högre stadier kan resultat från nationella prov, betygsstatistik och elevens meritvärde användas som grund för analys. Det gäller särskilt när vi ser att många elever riskerar att inte nå gymnasiebehörighet. Genom att då analysera undervisningens innehåll, tempo, tydlighet i mål och tillgång till stödinsatser, kan vi identifiera vad som behöver förändras för att fler ska lyckas.
I en resultatanalys ställer vi frågor som: Vad verkar ha fungerat? Vad behöver vi justera? Vad är nästa steg för undervisningen?
- Vad visar elevresultaten? Finns tydliga mönster, styrkor eller svårigheter?
- Vad tycks eleverna ha förstått – och inte förstått?
- Vilka missuppfattningar återkommer?
- Hur skiljer sig resultaten mellan elever/grupper? Vad kan det bero på?
- Hur väl speglar resultaten det som undervisats?
- Vad behöver justeras för att fler ska lyckas?
Den didaktiska analysen och resultatanalysen kompletterar varandra och bör ses som en helhet. Medan resultatanalysen visar vad eleverna har lärt sig (eller inte lärt sig) och vilka mönster som framträder i deras prestationer, hjälper den didaktiska analysen oss att förstå varför resultaten ser ut som de gör.
Resultaten blir alltså utgångspunkt för att granska undervisningens upplägg: Har vi valt rätt innehåll? Var målen tillräckligt tydliga? Har våra metoder och arbetssätt gett eleverna rätt förutsättningar att lyckas? Genom att föra samman dessa två perspektiv kan vi dra mer träffsäkra slutsatser om vad som behöver utvecklas – både för att förbättra undervisningen och för att stärka elevers lärande.
Kollegialt arbete med analys – en förutsättning för utveckling
För att analysen ska bli meningsfull krävs det att vi gör detta arbete systematiskt, löpande och i dialog med kollegor. Genom att tillsammans reflektera kring undervisning och resultat kan vi bygga en gemensam förståelse för vad som ger effekt och utveckla en undervisning som vilar på både erfarenhet och evidens.
Enskild reflektion är viktig, men ensam räcker inte. Det är när vi som kollegium delar våra analyser, jämför resultat, diskuterar undervisningsupplägg och vågar utmana våra antaganden som verklig utveckling sker. I ett gemensamt analysarbete kan vi identifiera mönster som annars är svåra att se, dra slutsatser tillsammans och skapa en samsyn kring vilka förändringar som behöver göras. Vi kan lära av varandras styrkor, hitta fungerande metoder och förstå vad som inte haft önskad effekt och varför. Genom att systematiskt analysera undervisning och resultat tillsammans stärker vi vår professionella kompetens och skapar förutsättningar för en mer likvärdig och träffsäker undervisning.
När analysen blir en naturlig del av det kollegiala arbetet och inte bara en avslutande punkt, blir den också ett kraftfullt verktyg för skolutveckling. Det är då vi går från att reagera på resultat till att proaktivt forma undervisning som gör skillnad.
Vikten av ett systematiskt analysarbete i skolan
För att analys ska leda till utveckling behöver arbetet ske med struktur, kontinuitet och gemensamt fokus. Att enskilda lärare reflekterar över sina resultat är värdefullt, men det är först när analysen blir en gemensam och återkommande del av skolans arbete som den på allvar kan påverka undervisningens kvalitet.
Utan en tydlig struktur riskerar analysen att bli något som görs sporadiskt, sent på terminen eller endast av några få. Det leder ofta till beskrivningar snarare än verkliga förklaringar, och resultaten får då begränsad betydelse för det pedagogiska arbetet. I stället behöver analys integreras i vardagen, där vi regelbundet ställer oss frågor om vad våra elever lär sig, varför det ser ut som det gör och vad vi behöver förändra.
Genom att organisera analysarbetet i en tydlig årscykel, med gemensamma rutiner, stödstrukturer och kollegiala samtal, skapar vi bättre förutsättningar för att se samband mellan undervisning och resultat. Vi får syn på vad som fungerar, vad som behöver justeras, och vi bygger en professionell kultur där analys driver utveckling. Det gör att vi inte bara reagerar på vad som hänt, utan också blir bättre på att förutse, förbättra och forma undervisningen framåt – tillsammans.
Förslag på struktur för ett systematiskt analysarbete på skolan
Ett fungerande analysarbete kräver att vi organiserar det med återkommande tillfällen, gemensamma rutiner och kollegialt fokus. En tydlig årscykel kan innefatta tre fasta analysperioder: tidigt på hösten (nulägesanalys), vid terminsskifte (halvtidsanalys) och i slutet av läsåret (slutanalys). Varje analys utgår från frågor som: Vad ser vi? Vad betyder det? Vad behöver vi förändra? Hur följer vi upp?
- Höst (sept–okt): Nulägesanalys baserad på tidiga bedömningar.
- Vinter (jan-feb): Halvtidsanalys, hur utvecklas elevernas lärande? Vad kan behöva förändras i undervisningen?
- Vår (maj–juni): Slutanalys, vad har undervisningen lett till? Vad har fungerat? Vad har fungerat mindre bra?
Analysarbetet sker i arbetslag eller ämneslag och bör integreras i ordinarie mötestid. Inför varje träff samlas underlag (bedömningar, elevexempel, observationer) som grund för samtalet. En fördel är om varje enskild lärare gjort en egen sammanställning och analys som förberedelse inför analysmötet. En person leder sen samtalet, en annan dokumenterar. Fokus ligger på undervisningens utformning, inte på enskilda elever.
- Vad ser vi? (mönster, styrkor, svårigheter)
- Vad kan det bero på? (undervisningens upplägg, metoder, stöd)
- Vad kan vi förändra? (undervisningsval, stödinsatser)
- Hur följer vi upp? (tidsplan, ny analys)
Resultatet dokumenteras kortfattat med fördel i en gemensam mall och sparas digitalt för uppföljning. Genom att jämföra resultat, dela iakttagelser och diskutera alternativa undervisningsupplägg bygger vi en samsyn och får syn på vad som faktiskt gör skillnad i praktiken.
För att arbetet ska leda till utveckling kopplas analysen till konkreta förändringar i undervisningen och följs upp vid nästa tillfälle. På så sätt blir analysen ett drivhjul för skolans gemensamma utveckling, inte ett avslutande moment utan en startpunkt för förbättring. Analysen ska leda till konkreta justeringar i undervisningen. Det kan handla om:
- förändrat innehåll eller tempo
- gemensamma lektionsupplägg
- behov av stöttning eller kompetensutveckling
Genom att följa upp effekten stärker vi både likvärdighet och träffsäkerhet i undervisningen.
Att omsätta analys i handling
Analysens värde ligger i vad den leder till. När vi identifierat mönster, behov eller utvecklingsområden, oavsett ämne eller årskurs, behöver vi omsätta dessa insikter i konkreta, planerade insatser. Det kan handla om att justera undervisningsmetoder, stärka begreppsförståelse, tydliggöra mål eller ge särskilt stöd.
Genom att systematiskt planera och följa upp insatser skapar vi en tydlig länk mellan analys, undervisning och elevers lärande och ökar chansen att alla elever får rätt förutsättningar att lyckas.
AI som stöd i analysarbetet
Digitala verktyg och AI-baserade funktioner kan ge värdefull hjälp i analysarbetet. Genom att visualisera resultat, identifiera mönster och sortera information på grupp- och individnivå kan AI ge lärare en tydligare överblick över elevernas lärande. Det kan till exempel handla om att snabbt se vilka moment som varit särskilt utmanande, upptäcka skillnader mellan grupper eller koppla resultat till undervisningens innehåll och upplägg. AI ersätter inte lärarens professionella bedömning, men kan fungera som ett stöd för att effektivisera och fördjupa analysen och därmed frigöra mer tid till pedagogiskt arbete.
Didaktisk analys
Klafki (Brante, 2016) – betonar vikten av didaktisk analys som utgår från frågan varför något undervisas, meningen med innehållet och den analytiska processen som tar hänsyn till föränderliga samhällen, kunskaper och elevgrupper .
Lindström & Pennlert (2015) – beskriver didaktisk analys i tre delar: planering, reflektion och analys av elevens lärande .
Resultatanalys och kvalitetsarbete
Scherp & Scherp (2016) – definierar analys som sambandet mellan process och resultat och betonar vikten av att resultat leder till förändringar i praktiken.
Österberg (2014) – diskuterar skolans övergång till mål- och resultatstyrning samt vikten av att lärare ges stöd att genomföra systematiska analyser.
Wallin (2006) – lyfter fram självvärdering som en viktig del av lärarens professionella ansvar i analysarbetet.
Kollegial analys och professionellt lärande
Katz & Ain Dack (2017) – beskriver vikten av att lärare förstår hur de ska agera på analysresultat och vikten av kollegialt lärande för att förändra klassrumspraktik.
Undervisningsutveckling och RTI
Korp (2011) – betonar att lärares analys av elevresultat bör ligga till grund för vidare lektionsplanering och undervisningsutveckling.
Nilvius, C. (2024). RTI-modellen i praktiken: Tidig upptäckt och tidiga insatser i läs-, skriv- och räkneundervisning. Gothia Förlag.
Brante, G. (2016). Den professionella logiken: Hur vetenskap och praktik förenas i det moderna kunskapssamhället. Gleerups.
Katz, S., & Ain Dack, L. (2017). Att bli en bättre lärare – professionellt lärande i praktiken. Natur & Kultur.
Korp, H. (2011). Kvalitet i bedömning – kvalitet i skolan. Studentlitteratur.
Lindström, E., & Pennlert, L. (2015). Didaktik i praktiken: För lärare i grundskolan. Gleerups.
Scherp, H.-Å., & Scherp, M. (2016). Att organisera för skolutveckling: Hur förändringsarbete blir en del av den pedagogiska praktiken. Studentlitteratur.
Wallin, E. (2006). Utvecklingssamtalet: En fråga om tid, kommunikation och förståelse. Studentlitteratur.
Österberg, E. (2014). Resultatstyrning i praktiken: Hur skolan arbetar med mål och resultat. Gothia Fortbildning.
Från teori till praktik
Moment A - Läs och reflektera
Läs texten och notera det du reagerar på eller tycker är viktigt. Några reflekterande frågor att ha med sig under läsningen:
- Vad innebär analys för dig i praktiken?
- Känner du igen dig i beskrivningen av nuläget på din skola?
- Vad behöver utvecklas för att analys ska bli en del av vårt vardagliga arbete?
Moment B - Kollegialt samtal
Ta med noteringar från din läsning.
Välj mellan ett par kooperativa strukturer.
Alternativ 1 – EPA
E – Enskilt: Var och en väljer ut ett stycke ur texten om analys och reflekterar tyst:Vad fastnade jag för? Hur relaterar detta till min egen undervisning?
P – Par: Dela tankar med en kollega. Byt perspektiv:
- "Vad tänkte du när du läste?"
- "Kände du igen dig i beskrivningen?"
A – Alla: Gå vidare i helgrupp och samla reflektioner:
- Vilka mönster ser vi i våra tolkningar?
- Vad vill vi ta med oss vidare till analysarbetet?
Alternativ 2 - Karusellen
a) Förberedelse:
- Skriv ut 3–4 diskussionsfrågor kopplade till analys (exempel nedan), placera dem på olika bord/stationer. Där ligger det post-it-block alternativt ett stort papper.
- Dela in deltagarna i grupper om 3–4 personer.
b) Genomförande:
- Varje grupp börjar vid ett bord och samtalar i 5–7 minuter utifrån den aktuella frågan.
- När tiden är slut, roterar grupperna medurs till nästa station.
- Nya tankar läggs till föregående grupps anteckningar (på papper eller post-its).
- Efter att alla grupper har besökt alla stationer samlas alla och summerar.
Exempelfrågor till borden:
- Vad kännetecknar en bra didaktisk analys?
- Vad behöver vi förändra för att få till analys som en naturlig del av vår praktik?
- Hur kan vi använda resultatanalys för att utveckla undervisningen i just vårt ämne?
- Vad krävs för att våra kollegiala samtal ska bli meningsfulla och leda till förändring?
Moment C - Analysera tillsammans
Ta med ett konkret bedömningsunderlag från din egen undervisning, till exempel:
- Elevsvar eller elevarbeten
- Resultatöversikter
- Dokumentation från formativa samtal
- Observationer eller lektionsanteckningar
Varje deltagare presenterar kort sitt underlag och ger sammanhang:
– Vad var syftet med undervisningen/uppgiften?
– Vilka mål arbetade vi mot?
– Hur var undervisningen upplagd?
Gemensam analys
Välj ut ett eller flera av bedömningsunderlagen och utgå ifrån detta i analysen. Frågorna nedan finns i det här nedladdningsbara dokumentet.

Skriv in din e-postadress så landar det strax i din inkorg.
Moment D: Praktisk planering – från analys till insats
Uppgift: Utifrån er analys – identifiera och planera en konkret undervisningsjustering eller riktad insats, t.ex. enligt RTI.
Planeringsfrågor:
- Vad ska vi göra annorlunda?
- Vilka elever berörs?
- Hur vet vi om det fungerar?
- När följer vi upp?
Dokumentation: Använd analysmallen eller skolans gemensamma planeringsverktyg.