Systematiskt kvalitetsarbete: Stöd till elev
Alla elever har rätt till ledning och stimulans för att kunna utvecklas så långt som möjligt. En del elever har också rätt till extra anpassningar eller särskilt stöd. Den här perioden ägnar vi vårt systematiska kvalitetsarbete åt arbetet med stöd till elev. På den här sidan hittar du stödmaterial och inspiration för arbetet.

Forskning och beprövad erfarenhet visar att framgångsrika skolor präglas av en mycket god undervisningskvalitet. I Eskilstunas skolor eftersträvas en differentierad undervisning i ett relationellt perspektiv. Det innebär en undervisning som sker i gemenskap och som utgår från den aktuella elevgruppens behov och mångfalden i klassrummet. Genom den differentierade undervisningen ges alla elever möjlighet att lyckas och utmanas så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. När en elev är i behov av stöd ska hen få det.
Den nationella målsättningen är att varje elev ska få en utbildning av hög kvalitet som ger eleven goda möjligheter att inhämta och utveckla kunskaper och värden samt ger en god grund för fortsatt utbildning. Delmål för arbetet med stöd till elev är:
Varje elev som är i behov av stöd får det stöd den behöver.
Ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
När undervisningen inom ledning och stimulans inte räcker för att stödja elevernas lärande, behöver extra anpassningar sättas in. En extra anpassning är stöd av mindre ingripande karaktär som ska vara möjlig att genomföra inom ordinarie undervisning. Även inslag av enstaka specialpedagogiska stödinsatser räknas som en extra anpassning.
Vad som är en extra anpassning och inte har att göra med hur långt lärarna har kommit med arbetet inom ledning och stimulans. Det som är en extra anpassning i ett klassrum kan utgöra basen för god undervisning i ett annat. På så sätt bildar de tre delarna en gemensam helhet där graden av stöd intensifieras, vilket illustreras i följande bild från Specialpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM):

Förutom extra anpassningar kan en elev vara i behov av särskilt stöd. Inför beslut om särskilt stöd ska en pedagogisk utredning skyndsamt göras. I denna utredning ska det tydligt framkomma vilka elevens behov är i relation till den pedagogiska, fysiska och sociala lärmiljön på skolan. Om utredningen visar att eleven är i behov av särskilt stöd ska ett åtgärdsprogram utformas.
Allmänna råd om extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
De allmänna råden om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram handlar om hur förskollärare, lärare, övrig skolpersonal, rektorer och huvudmän kan arbeta med stödinsatser i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen samt med särskilt stöd och åtgärdsprogram för att leva upp till författningarnas krav. Kommentarmaterialet innehåller stödjande kommentarer till de allmänna råden.

Organisera arbetet med de allmänna råden för extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Här på Skolverkets sida finns stöd för hur ni på skolan kan arbeta med stödinsatser utifrån de allmänna råden för extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Materialet ska inspirera till kollegialt lärande och bidra till reflektion och dialog om vad arbetet med stödinsatser innebär i just din verksamhet.
Digitala resurser för arbetet
Om eleven får stöd i form av extra anpassningar ska dessa dokumenteras i den individuella utvecklingsplanen i Vklass.
Elevhälsans journalsystem Prorenta används för pedagogiska utredningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.