Eskilstuna kommun

Variation i undervisningen är ett kännetecken för god kvalitet. När elever får möta innehåll genom olika typer av aktiviteter som lärarledda genomgångar, elevaktiva moment, parövningar och individuellt arbete ökar både engagemanget och möjligheten att nå fler elever.

Bild på tidslinje med en böljande våg i olika färger. AI-genererad bild.

Skolinspektionen lyfter fram vikten av en varierad och stimulerande undervisning. Kvalitetskriterierna formuleras som:

"Undervisningen består av olika typer av uppgifter och aktiviteter så att det blir en variation och balans. Eleverna ges ett aktivt lärarstöd så att de förstår, kommer igång med sitt skolarbete och bibehåller sitt engagemang."

"Undervisningen är strukturerad, med intresseväckande inledningar, sammanhang i genomgångar, logiskt flöde i uppgifterna och sammanfattande avslut. Det är tydligt för eleverna vad som är syftet med olika arbetsmoment. Syftet överensstämmer med målen i läroplanen både avseende kunskaper och värden."

Lektionsstrukturer

Ett sätt att skapa en variation i undervisningen är att tänka igenom varje lektion så att den innehåller olika delar. En struktur underlättar för eleverna att veta vad de ska fokusera på, och det gör det enklare för dig som lärare att planera en balanserad lektion med plats för både gemensamt lärande, träning och reflektion.

Vissa delar, som uppstart och avslutning, passar bra att ha med vid varje lektion. Övriga delar kan anpassas utifrån elevernas behov, ämnets karaktär och syftet med undervisningen. För yngre elever kan det ofta vara gynnsamt att alla delar ingår vid varje lektion, medan du för äldre elever kanske väljer att låta vissa delar få ta mer plats vid vissa lektionstillfällen. Det viktiga är att variationen finns där över tid så att eleverna regelbundet får ta del av både gemensamma genomgångar, dialoger, enskilda uppgifter och reflektioner. På så vis kan du både stödja elevernas självständighet och samtidigt säkerställa en varierad undervisning som gynnar alla elevers lärande.

Fyll i din e-postadress nedan så får du strax de här olika mallarna i din inkorg för utskrift.

Bild på fyra olika mallar för lektionsstruktur.

Lektionens olika delar

Här följer en beskrivning av lektionens olika delar, vilka går att anpassa efter dina och elevernas behov.

Uppstart

Lektionen inleds med att skapa fokus och väcka nyfikenhet. Här kan du ta reda på elevernas förkunskaper, koppla tillbaka till tidigare lektioner eller synliggöra lektionens mål.

“Vad tror ni att vi ska arbeta med idag?”
“Minns ni vad vi gjorde sist?”
"Vad kan vi redan om det här?"

Syfte och mål

Gör undervisningens syfte tydligt. Påminn om ert lärandemål för området. Bryt ned lärandemålet till lektionsmål så att det blir tydligt vad ni ska lära er just den här lektionen. Lyft också eventuella språkmål.

“Vi tränar på att jämföra…”
“Vi använder ord som visar samband, som eftersom, men och därför.”
”När lektionen är klar ska vi kunna förklara…"

Lärande

Här introduceras det nya innehållet, ofta med någon form av genomgång. Variera gärna mellan lärarlett och elevaktivt. Kooperativa inslag kan användas för att aktivera alla. Exempel: EPA, sorteringsövningar, gemensamma modeller.

Avstämning

Ett kort stopp där du stämmer av: Vad har eleverna förstått av det gemensamma lärandet? Behövs något förtydligas innan det är dags för eleverna att arbeta mer självständigt?

”Är det något som känns oklart?”
”Vilka frågor har vi innan vi fortsätter?”
”Vad behöver vi för att kunna jobba vidare på egen hand?”

Öva

Eleverna får nu möjlighet att på egen hand eller tillsammans i par eller mindre grupp bearbeta innehållet. Här finns utrymme att differentiera uppgifter så att alla elever kan arbeta vidare utifrån sina förutsättningar.

Avslutning

Lärandet synliggörs och knyts ihop. Återkoppla till målen, reflektera tillsammans eller låt eleverna sammanfatta sitt eget lärande.

"Idag skulle vi lära oss..."
”Vad har vi lärt oss idag?”
”Hur kan vi använda det här nästa gång?”
”Vad fungerade bra idag och varför?”
”Vad behöver vi tänka extra på nästa lektion?”

Från teori till praktik

Moment A: Läs igenom sidan

Läs texten om hur du kan skapa variation under lektionen. Fundera särskilt på:

  • Hur olika delar i lektionen kan bidra till struktur, variation och tydlighet.
  • Hur du kan anpassa lektionsdelarna efter dina elevers behov, ålder och ämnets karaktär.
  • Hur du själv brukar variera din undervisning idag och varför.

Moment B: Samtala i par och i kvartett

Steg 1: Parvis samtal och gemensam planering

  1. Välj tillsammans en av mallarna för lektionsplanering här ovan.
  2. Planera en lektion tillsammans i den valda strukturen. Kom överens om vilket övergripande lärandemål ni ska arbeta med, vad lektionsmålet ska vara och vad som ska ske i varje del.
  3. Fundera på: Hur kan varje lektionsdel bidra till ökad tydlighet och tillgänglighet? Vilken del är viktigast att planera noga? Hur gör ni det?

Steg 2: Par + par = kvartett

  • Möt ett annat par och berätta för varandra hur ni har tänkt om er planering.
  • Ställ nyfikna frågor till varandra:
    • Hur tänkte ni kring att väcka nyfikenhet i början av lektionen?
    • Hur blir eleverna aktiva?
    • Hur tar du reda på att eleverna lärt sig det som var målet med lektionen?
    • Hur ser ni till att eleverna får chans att reflektera i slutet?
    • Vilka stödstrukturer bygger ni in redan i planeringsfasen?

Moment C: Planera och prova

Planera en egen lektion med hjälp av mallen för lektionsstruktur. Använd den som ett stöd för att skapa variation, tydlighet och balans. Till den här övningen är det bra om du kan inkludera samtliga delar (uppstart, mål, lärande, avstämning, öva, avslutning).

Moment D: Dela erfarenheter

Träffas igen i gruppen efter att lektionen är genomförd. Samtala om:

  1. Vad fungerade bra med att följa lektionsstrukturen?
  2. Finns det delar du vill utveckla eller förändra till nästa gång?
  3. Hur kan du fortsätta arbeta med strukturerade och varierade lektioner?
Uppdaterad: 17 april 2025